Prehabilitatie

Patiënten die fit hun operatie ingaan hebben minder kans op complicaties en herstellen sneller.

Prehabilitatie is een programma voorafgaand aan een long of darmoperatie ten gevolgen van kanker, welke als doel hebben uw algehele conditie en kracht te verbeteren.

Kanker en een operatie (eventueel in combinatie met chemotherapie) vergen vaak veel van uw lichaam. Met méér spiermassa heeft u méér spierkracht. Daarmee bent u fitter en in een betere conditie om de operatie te ondergaan. Onmisbaar voor een goedzonde spieropbouw zijn beweging én goede voeding. Beweging en voeding versterken elkaars werking. Door training worden uw spieren geprikkeld om op te bouwen en de voeding levert bouwstoffen voor de spieropbouw. De tijd tot een long of darmoperatie is volgens de literatuur idealiter binnen 3 weken. Deze tijd willen we zo goed mogelijk gebruiken om uw conditie te verbeteren. Naar verwachting is daardoor de kans op complicaties en bijwerkingen van de behandeling kleiner en gaat het herstel vlotter.

Tijdens de prehabilitatie zal u een intensief trainingsprogramma ondergaan. U zal fysieke testen in het ziekenhuis krijgen, waarna u een trainingsprogramma bij Fysioooo zal starten. Hierin zal u ongeveer in 3 weken 9 trainingen ondergaan, alvorens u de operatie zal krijgen. Naast de fysieke trainingen zal u ook voedingsadviezen krijgen vanuit de diëtiek, mentale ondersteuning vanuit de psychologie en indien nodig begeleiding om te stoppen met roken vanuit Sinefuma.

Deze pagina zal verder worden aangevuld.